søndag 18. januar 2015

Trelerke og gråspett på Årosjordet

Var en runde i det flotte solskinnet i dag. Lenge siden sist det var en dag uten nedbør og vind. På Årosjordet gikk jeg egentlig for å prøve å finne min første kvartbekkasin for året, men ble overrasket av noe helt annet. Da jeg sto midt ute på jordet hørte jeg plutselig en syngende gråspett grey-headed woodpecker)!! Det er bare rapportert 18 funn av arten i Søgne før, og dette er et Norgeskryss jeg mangler. Den sang gjevnlig i ca 10 minutter, hver gang med syv fallende toner som gir et sørgmodig inntrykk. Full av pågangsmot og skinnende sol gikk jeg videre da jeg på ny fikk øye på de fire trelerkene som har holdt seg her siden i romjula. Fikk litt bedre bilder av dem i dag. På Tjomsemoen så jeg årets første linerle og fire sangsvaner, samt gåseflokken med ei sædgås og en kanadagås.


Trelerke, Årosjordet // Woodlark


trelerke
legg merke til det karakteristiske hvitt-svart-hvitt mønsteret på vingen og den korte halen til trelerka

trelerke øverst og sanglerke nederst woodlark and common skylark 


to trelerker
 
sædgås // bean goose


sangsvaner på Tjomsemoen // whooper swan


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge