tirsdag 18. juni 2013

Ringand og kornspurv på jæren

På lørdag kveld kjørte jeg avsted retning jæren. Jeg var full av forventning ettersom både ringand, kornspurv og avosett var sett i Klepp og Hå kommune de siste dagene. Jeg sov noen timer hos min søster i Sandnes før jeg dro ut i 4-tiden søndag morgen.
Jeg startet ved Grudavatnet, her var det en myrhauk hann som jaktet i Vasshusvika, samt et skjeandpar. Neste stopp var Søylandsvatnet, her var det mest nevneverdige tre snadderender. Så var det endelig duket for granplantingen ved veien ovenfor Håstranda. Her hadde kornspurven holdt til noen dager. Det tok ikke mange minuttene før jeg hørte et par strofer, gleden var stor! Den ble enda større når fuglen rigget seg godt til for fotografering.


Syngende kornspurv, Håstranda



  Nede ved stranda sang en nydelig sivsanger på morgenkvisten.

Sivsanger

Turen gikk videre til Horpestadvannet hvor sjangsen for ringanda var størst. Etter mye leting fant jeg den til slutt, lang avstand og motlys gjorde det ikke lett å plukke den ut fra toppendene og kvinendene den holdt seg sammen med!
Min far var nå raskt på pletten og vi beveget oss til en bedre posisjon. Etter mye strev med å finne den i teleskop for så å miste den når jeg tok opp fotoapparatet fant vi ut at samarbeid måtte til. Jeg fant anda i teleskopet og beskrev posisjonen mens min far fyrte løs bilder. Her er det beste vi klarte å klemme ut av den vanskelige fotosituasjonen. Til opplysning; ringanda er framm til venstre i bildet.

Ringand, voksen hann, Horpestadvannet. Foto: Magnus Simonsen
Etterhvert fikk vi besøk av min bror, Even, Andrè og min mor nede der kornspurven holdt seg. Vi ventet lenge, men uten hell... Den eneste av de andre som fikk sett den var gamlemor, den som ikke eier ornitologisk interesse! Livets ironi...
Det landet da også 6 årsunger (1 k) grankorsnebb i et av grantrærne.

1k grankorsnebb

Min far og jeg ville sjekke ut Vaulen i Brusand og kastet oss i bilene retning sør. Her var det et par knekkand, et par skjeand og litt vanlige ender. Et flott område!

Skjeandparet i midten
stelletid...
nå begynner de å bli fine...
En flott dag var over og jeg tok turen tilbake til Søgne. Minnene fra kornspurven og ringanda gjorde turen til en fornøyelse.

Andre fugler på turen:

knoppsvaner med tre unger, Horpestadvannet
polarsnipe, Orreosen
snadderandpar, Orreosen
Nå er det to travle dager, og på fredag drar familien ei uke til Danmark. Inntil videre; hold øye med fuglene og nyt sommeren!! Fugler i Søgne er tilbake om halvannen uke...

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge