søndag 2. februar 2014

Dvergmåke i Høllen!

Det var egentlig en ganske stille dag i Høllen, men når jeg skulle til å gå hjem skjedde det plutselig noe. Jeg fikk øye på ei knøttlita måke langt ute i Høllefjorden. Etter å raskt ha eliminert bort muligheten for krykkje var det ingen tvil, dette var ei voksen dvergmåke. Etter å ha lagt den ut på den lokale varsleren jobbet jeg videre for å få noen brukbare dokumentasjonsbilder. En serie ble tatt mens den karakteristisk jaktet ved å "gå" på vannet. Den var også tydelig lys på hele overvingen uten antydning til svart, og mørk på undervingen. Odd kom raskt til stedet etter at bomba var sluppet, og vi kunne begge nyte vår første dvermåke i Søgne. Fuglen var langt ute og jaktet med ryggen til, dermed ble dette dagens beste bilder...

Dvergmåke // Little gull

2 kommentarer:

  1. Ei knøttlita måke landet ganske forekommende i Hagen på Langenes og døde kort tid etter. Etter div søk i bøker og på nett fant jeg ut at det måtte være ei dvergmåke og jeg kom også inn på denne siden der jeg ser at du har observert fuglen i samme området for en måned siden.
    Mvh Inge Solhøi

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inge! Ingen vanlig fugl å finne i hagen.. Har du bilder av den? Var den voksen eller ungfugl?
      Hilsen Børge

      Slett

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge