lørdag 4. oktober 2014

Svartehavsmåke // Mediterranean gull

Har vært på fire dagers ferie i Stavanger nå. Ikke mye fugletitting, men en tur rundt Hafrsfjorden ble det hvertfall på onsdag. Jeg var i Brunnavika og områdene rundt, der var det sett svartehavsmåke dagene i forveien. Denne gjesten fra Sør- og Vest-Europa har jeg lenge hatt på ønskelista. Måka var ikke til stede, så litt skuffet dro jeg til Grannesbukta i motsatt ende av Hafrsfjorden. Her var det litt ender og dykkere, men ingen store sjeldenheter. Men, som ut av ingenting sto plutselig hovedpersonen på en stein ute i vika. Det var en flott, sølvglinsende, voksen fugl. Veldig gøy å endelig finne den!

voksen svartehavsmåke, Grannesbukta, Sola // ad mediterranean gull

På fredag var jeg på tur med begge ungene og min far til Kvitsøy. Turen ble lagt hit da det hadde vært en rødøyevireo (ny art for landet!!) her dagen i forveien. Denne hadde forflyttet seg til Karmøy i løpet av natten... Så harde kryssere at vi da forflytter oss videre til Karmøy er vi imidlertid ikke. Så vi nøyde oss med en flott dagstur rundt denne fine øya i kuling vindstyrke.

gråmåke, Kvitsøy // herring gull

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge