fredag 12. desember 2014

God vinterfangst!

Var en runde rundt Søgne i dag. På Tjomsemoen var det ekstremt stille uten noe spesielt å melde.
På Søgnejordene tok det seg opp med både sædgås, tundragås og 11 kortnebbgås. I Høllen så jeg en lomvi (common guillemot), det var en stund siden nå. Ved Årosstranda var en toppdykker great crested grebe) og fem sjøorre.
I Kusseviga trodde jeg at jeg fikk to nye årsarter i Søgne. Det viste seg imidlertid at jeg hadde en gråstrupedykker fra tidlig i år som jeg hadde glemt. Men endelig kom alkekonge (little auk) på årets liste. Hele to nøster lå og jaktet mat ganske langt ute i vika. Været vekslet som dere ser på bildene mellom kraftig hagl, sol og regn hele dagen.

Gråhegre, Åros // Grey heron
Gråmåke, Høllen // Herring gull
Gråstrupedykker og horndykker, Kusseviga // Red-necked and slavonian grebe
Gråstrupedykker // Red-necked grebe
Horndykker // Slavonian grebe
Sjøorre, Årosstranda // Velvet scooter
Stær, Høllen // Starling
Sædgås, Søgnejordet (kortnebbgås bak) // Bean goose
Tundragås med kanadagås t.v., Søgnejordet // Greater white-fronted goose
Kortnebbgjess, Søgnejordet // Pink-footed geese

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge