onsdag 20. februar 2013

Amerikakrikkand, Jæren del 2

En sjelden amerikansk gjest hadde holdt seg på Kolnes ved Solastranda noen dager. Min far og jeg var og lette uten hell både søndag og mandag. Det gjorde mange andre også, noen hadde reist langt for ei ugle som var vekk på mandagen.
Men på tur til Kolnes Sør på tirsdag sammen med min datter fant vi endelig Amerikakrikkanda. Dette var en hann. Den er ganske lik vår hjemlige krikkand, den skiller seg tydeligst fra denne på at den mangler den horisontale hvite skulderstripa og har i stedet en hvit vertikal stripe. Jeg fikk to bilder mens anda lå og sov i vannkanten omgitt av krikkender, stokkender og brunnakker.

Amerikakrikkand sover framme til venstre, sammenlign den med den norske krikkanda som svømmer til venstre for den.

Amerikakrikkand som sover framme til venstre.


På slutten av innlegget legger jeg inn en del tilfeldige glimt fra mandag, tirsdag og onsdag.


18 fjæreplytt, 2 toppskarv og 1 svartbak, Solastranda nord

Gråhegre, Solastranda nord

To toppskarv, Solastranda nord

Islom med fangst, Solastranda nord

Skjærpiplerke, Kolnes

Hønsehauk voksen hann, Hagabukta

4 rødstilk og en myrsnipe, Sømmevågen

4 storspove, Sømmevågen

Stjertand hann, Sømmevågen


Gravand, Børaunen

Sjøorre, Børaunen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge