onsdag 20. februar 2013

Snøugle, Jæren del 1

Nå er det høstferie og familien er hos mine foreldre i Stavanger. Vi kom på lørdag og drar på fredag.
Det har vært noen spennende og fuglerike dager så langt. I del 1 tar jeg for meg søndagen. Denne dagen var jeg ute med min far, Magnus i åtte timer. Nevøene mine Even og Andrè var også med et par timer.
Den store "bomba" som slo ned på søndag var ei snøugle. Dette er en svært sjelden gjest i Sør-Norge og store mengder fuglefolk strømmet til. Det er utrolig å se responstiden på denne gjengen, det tar ikke mange minuttene før det er fullt av folk som studerer ugla. Bildene er tatt på ekstremt langt hold, og kvaliteten er deretter...

Snøugle, 3k hunn

Snøugle, 3k hunn

Det samles raskt mye folk for å se på snøugla

Andre høydepunkter på søndagen var brilleand og dvergsvane. Begge sjeldne gjester som ses årlig på jæren vinterstid. Her kommer tre bilder av en voksen dvergsvane i Orreosen. På det siste sammenlignes den med en sangsvane (til venstre).

 
 
 

 
Det er veldig fuglerikt på Jæren på denne tiden av året (hele året for så vidt...). Det ses tusenvis av gjess, svaner og ender. Det er også en stor tetthet av rovfugler. Setter inn to sangsvanebilder til slutt for å avrunde denne minnerike dagen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge