søndag 7. september 2014

Kortnebbgås, brushane og sivsanger

Det har vært ei rolig helg med to fine turer rundt Årosjordet som ligger tre minutts gange fra huset mitt. Jordet er preget av store bokfinkflokker (chaffinch) iblandet blant annet noen tornirisk (linnet). Dette tiltrekker rovfugler, dvergfalk (merlin) og spurvehauk(sparrow hawk) har blitt sett i går og i dag.
I går så jeg storspove (eurasian curlew), sivsanger (sedge warbler) og en ubestemt Acrocephalus-sanger, antakeligvis rørsanger.
I dag var det moro å endelig se noe spennende i en gåseflokk, en voksen kortnebbgås (pink-footed goose). I tillegg gikk det en voksen hann brushane (ruff) på jordet. Disse skilles på størrelsen, hannene er betydelig større enn hunnene.
Det har vært ei helg med overskya vær og kraftige byger, så lyser har vært krevende for linsa.

voksen kortnebbgås, Årosjordet // ad pink-footed goose
voksen hann, brushane, Årosjordet // ad male ruff
sivsanger, Årosjordet // sedge warbler
sildemåke, Torvefjorden // lesser black-backed gull

Jeg kan ellers melde at jeg har fått ny stasjonær maskin og 27 tommers skjerm, fantastisk å jobbe med RAW- filer i Lightroom nå! Jeg var rimelig lei av å vente i 20 sek på at bildene skulle lastes inn på den gamle maskinen... Med ny Intel i7-prosessor går alt som en drøm.

2 kommentarer:

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge