tirsdag 23. september 2014

Tjomsemoen i dag

Var en tur rundt Tjomsemoen i dag siden det ble hørt både gulbrynsanger og lappiplerke der på søndag. Gulbrynsanger er en art jeg lenge har håpet på i Søgne, men den uteble i dag også... To vintererler holdt seg stabilt i område, men alltid utenfor fotorekkevidde, disse vil jeg prøve å få bilde av til helga. To kortnebbgjess i grågåsflokken var også gledelig. Dagens høydepunkt var likevel en lappiplerke som holdt seg i en jordbæråker sammen med mange heipiplerker. Det var overraskende lett å skille den ut på lyd når jeg var forberedt på å treffe den og lyden var nøye frisket opp på forhånd. Også denne var for kjapp til å få festet på minnebrikka, men jeg hørte den noen ganger mens jeg var der. Lappiplerke er en sjelden høstgjest i bygda.
Gulbrynsangeren får vente, og kanskje dette blir høsten hvor jeg får min første tartarpiplerke, en annen art jeg alltid klarer å misse når den besøker Søgne.

kortnebbgås (til høyre)
kortnebbgås (midt i)
kortnebbgås

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge