mandag 30. mai 2016

Ringgåstrekket

De siste dagene i mai hvert eneste år trekker mange tusen ringgjess langs hele Norges kyst på sin vei mot hekkeområdene i arktiske strøk.
Tidlig lørdag morgen tok jeg båten ut til Ytre Hellersøy og rigget meg til med teleskopet kl 06.00.
Det er en flott stemning på sjøen tidlig på morgenen. En egen ro som en ikke finner når båtfolket våkner til.
Litt havsuler og noen smålom trakk mot vest, men jeg måtte vente i to timer før den første flokken med ringjess dukket opp i øst. De fløy ganske langt ute på grunn av østavinden, men et flott skue er det uansett. Fire flokker fikk jeg med meg før kulden sendte meg hjem (dette var nemlig en sjelden kald morgen).

Ringgåsflokk trekkende mot vest // Brent geese heading west
observatøren var godt kledd og tett kaffidrikkende i østavinden


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge