tirsdag 1. april 2014

Hvitryggspett (white-backed woodpecker)

Nok en fantastisk spettedag, denne gang i Songdalen, nærmere bestemt Greipstaddalen. Idag fikk jeg også bilder av den sky hvitryggspetten som jeg så for første gang i Søgne for halvannen uke siden. Deler av Greipstaddalen har fine ospeskoger med innslag av bjørk og eik. Dette er perfekte spettelokaliterer, noe jeg fikk erfare idag. Hele fem spettearter ble observert på en liten formiddag! Lyden av svartspett (black woodpecker) og grønnspett (green woodpecker) gjallet vekselvis fra forskjellige deler av skogen. Et flaggspettpar (great spotted woodpecker) lette etter mat sammen, og ikke langt fra dem var dvergspetten (lesser spotted woodpecker) og hvitryggspetten. Faktisk var det helt på slutten av turen at jeg fikk øye på dem. Først så jeg en knøttliten spett som bevegde seg i et tre, og konstaterte raskt at det var dvergspett. Så hørte jeg plutselig hvitrygglyd like ved siden av. Og ganske riktig, der satt det en hunnfugl i nabotreet!
Jeg fikk fyrt av noen dokumentasjonsbilder før den fløy videre. Godt var det, for like etter ringte jobben og sa at jeg måtte komme å ta en vikartime. Så disse skogholtene skal definitivt besøkes igjen for å prøve å få bedre bilder av spettene.

Hvitryggspett, ad hunn // white-backed woodpecker, ad female

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge