mandag 20. juli 2015

Høsttrekket er i gang

I ornitologisk forstand er nå sommeren (hekketid) på hell og høsttrekket er i gang. Vadertrekket begynner allerede i juni. Som jeg har nevnt tidligere er trekkende sjøfugl en utfordring i Søgne. Man må ut i båt. I går satt jeg i båten kl 6.00 på vei utover Hellesundfjorden og turen gikk til Skarvøya. Det var relativt frisk vind fra sørvest, altså gunstige forhold. Jeg fikk se 41 flotte havsuler som trakk vestover. To joer passerte dessverre uidentifiserte, klarte ikke å si om det var tyvjo eller polarjo. Men spennende er det hvertfall å sitte med teleskopet noen timer når det er en del fugl i bevegelse på sjøen. Det skjedde også litt over hodet på meg. En tyvjo og fem måker kom plutselig kranglende over øya! Fotoapparatet lå selvfølgelig i sekken... En voksen vandrefalk jaktet også noen ganger over meg. Begge disse artene er relativt regelmessige hekkefugler i Søgneskjærgården.
Bildene er tatt fra båten på vei innover igjen på formiddagen.

siland hunn med tre unger, hun hadde rundt 25 unger for en måned siden! // red-breasted merganser, female with three young
ad gråmåke // ad herring gull
strandsnipe // common sandpiper

1 kommentar:

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge