søndag 11. mai 2014

hvitvingesvartterne (white-winged tern)

En fin helg på jæren er over, og høydepunktet kom idag med to hvitvingesvartterner i Orrevatnet. Det var jeg og min far som fikk oppleve disse fantastiske fuglene.
Hvitvingesvartterne er ei lita terne, og som navnet tilsier er den svart med mye hvitt på overvingen. Den har også hvit overgump. De har sin hovedutbredelse øst og sørøst i Europa og overvintrer i Afrika. De er sjeldne streifgjester i Norge.
Idag var det to voksne hanner som viste seg fram, det var langt hold, men bildene viser hvertfall hovedkarakterene.
Det var også en 2k dvergmåke og årets første tårnseilere her.

to voksne hvitvingesvartterner, Orrevatnet // two ad white-winged terns, Orrevatnet
låvesvale // barn swallow

Vi rakk også en tur til Grudavannet, der var det en voksen knekkand og en 2k polarmåke samt en del strandsniper, gluttsniper og rødstilk.

knekkand, ad hann, Grudavannet, en av mine favorittender! // garganey, ad male
2k polarmåke (den store lyse) // 2cy glaucous gull

I går var jeg ute hele dagen med min far og to onkler fra Bergen, min bror var også med et par timer.
Ikke de helt store bombene, men et gledelig gjensyn med vår kjære kaspimåke fra Mandal havn. Denne holder nå til i Obrestad havn.

2k kaspimåke, HC 308 // 2cy caspian gull, HC 308
syngende sivsanger, Vasshusvika, Gruda // sedge warbler
også i går så vi en 2k polarmåke ved Klepp // 2cy glaucous gull
vandrefalk // peregrine
se størrelsesforskjellen på storskarven og toppskarvene! // great cormorant with european shags
toppand, voksen hann, Mosvannet // tufted duck, ad male
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge