søndag 25. mai 2014

Ungene skal ut og lufte seg...

De fugleartene som hekker tidligst har nå begynt å lufte ungene sine utenfor redet. På vei til Helleviga idag så jeg et lite nøste som gikk over veien ved Årosjordet, etterhvert kom både mor og tre søsken etter. Det var til min store glede en stor vipefamilie! Også på andre siden av veien var det tre litt mindre unger sammen med en forelder. Det ser ut til at vipene har klart seg bra i år!

vipe pullus // 1 cy nortern lapwing
søt krabat...
stolt mor med to av ungene, hele fire unger hadde hun med seg totalt!
en av de tre litt mindre ungene på nabojordet

Mitt egentlige håp for dagen var å få se noe av ringgåstrekket fra Helleviga. Det ble en heller dårlig sjøfugldag, og da jeg begynte å fryse i vinden bevegde jeg meg heller inn i skauen for å se på fugl der. Helleviga har mye hekkende småfugl så det ble en fin tur.

tjelden hadde også en unge med seg på gåtur // eurasian oystercatcher with pulli
stærens unger har ikke kommet ut enda // starling
vendehalsen synger ivrig // wryneck
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge