fredag 31. mai 2013

nattravntur i Søgne og Songdalen

I går kveld kl. 23 dro jeg ut på en tre timers tur for å  prøve å finne syngende nattravn i Søgne og Songdalen. Jeg prøvde å besøke flere lokaliteter i tilfelle det skulle være en spennende nattsanger i området. Ingen overraskende sjeldenheter dukket opp, men til slutt fant jeg en nattravn i Kolekniben Songdalen og en på Berge i Søgne. På  Berge høres nattravn årlig rundt juni.
Jeg stoppet med Birkelid skole for å høre om åkerriksa fra i fjor hadde kommet tilbake i år, men der var det stilt bortsett fra en syngende kattugle. Jeg hørte totalt tre kattugler og tre rugder i natt i tillegg til de to nattravnene.
Den mest magiske opplevelsen var når nattravnen kurret over slettene på Berge samtidig som en kattugle hukret oppe i åssida rundt kl. 01.00.

Idag har det vært et fantastisk sommervær og jeg fikk meg en tur rundt på Søgnejordene. Det er svært stilt i forhold til trekkfugl om dagen, men litt hekkefugl er det alltid å fotografere.

tornsanger
gråtrost
gråtrosten poserte villig

tyrkerdue, Torvmoen
 I går ettermiddag var det en syngende tornirisk like ved huset vårt. Legger ved et par bilder av den også.

tornirisk hann, Tjønneheia

Var ute i båten idag og kan konstatere full aktivitet i makrellternekoloniene, får håpe mink og andre farer lar dem få fred i år... Det var 2 par gravand i Leirkilen, det er dobbelt så mange som vanlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge