lørdag 4. mai 2013

Steppehauk i Søgne!

Var ute en liten tur i ettermiddag. Ikke lenge etter at jeg hadde gått ut av bilen ved bjørkeholtet så jeg en kjerrhauk komme svevende rett over bakken. Den nette bygningen gjorde at jeg straks tenkte STEPPEHAUK!
Det var nesten for godt til å være sant! Etter noen paniske fotosekunder ringte jeg ringreven Hans Vidar som jeg visste sto litt lenger nede i veien, han hadde ikke sett fuglen men var raskt på pletten. Vi begynte å spasere litt rundt langs jordekantene for å prøve å finne en dobbeltbekkasin som han hadde sett tidligere. Heldigvis for oss var hauken sulten og kom flere ganger forbi oss i timen som gikk. Den jaktet i hager og ute på jordene, et fantastisk syn!!
Når tiden nærmet seg hjemreise fløy noen bekkasiner opp foran oss, og... Jammen er en av dem dobbeltbekkasinen. Jeg får nesten tårer i øynene, to nye arter på en og samme dag!
To fornøyde herremenn dro hjem til lørdagskvelden...
Ps: Forb.... iso som sto på 1250 hele timen uten at jeg merket det. Sånn er det i hektiske fotostunder. Men bilder til dokumentasjon ble det hvertfall.

2k steppehauk




Det var mye småfugl på jordene, bl.a. flokker med gransanger.

et par gulerle, underarten flava
svarthvit fluesnapper, hann
gransanger
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du vil legge inn en hilsen eller kommentar!
Dersom du har en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar.
Hvis ikke du har bloggkonto; kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Børge